Slå ett slag för mellanmålet

Underbara, underbara mellanmål! Man får äta det när magen kurrar lite eller om man bara är sugen. Och vad är trevligare än att toppa sitt mellanmål med lite hemmagjord müsli?! Tänker dela med mig av mitt nästan barnsligt enkla recept på müsli. Gott och nyttigt men det bästa med att göra själv är att man kan blanda i bara det man tycker är gottigast.
Matildas barnsligt enkla müsli
Müslibasen:
♥Havregryn
♥Linfrön (krossade eller hela, jag kör på krossade)
♥Cashewnötter
♥Valnötter
♥Paranötter
♥Mandlar
♥Hasselnötter
Jag brukar hack nötterna en eller två gånger. Har fått för mig att det blir snyggast så!
Brukar krydda basen med antingen kanel eller kardemumma sen lägger jag basen i en ungsfastform som åker in i en het ung. Ca 225 grader. Där får blandningen gotta till sig och man brukar känna på doften när det är klart. När det luktar härligt i hela köket brukar det vara lagom att plocka ut formen.
Jag brukar lägga basen i en burk och klippa i lite torkad frukt. Torkad aprikos en dag, en annan dag torkat äpple men ALDRIG torkad banan. Finns det något så vidrigt. Bläää!

I glaset jag håller finner man vanlig a-fil, müslibasen, och ett gäng smarriga hallon.
Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0