Matilda vs Surdegen 1-1

Igår kväll efter träningen gav jag mig på surdegen jag tidigare skrivit om.
Skulle blanda surdegsbas, vetemjöl special, rågmjöl och vatten sen skulle den få stå över natten.
Morgonen där på skulle den förhoppningsvis se bubblig och glad ut. Vaknade kl 7 av spänning och förväntan. Trippade ner och hittade en surdeg som såg ut som nedan.
Iiiih! =D
Den är bubblig och glad tänkte jag och sprang iväg och tog ut min lycka på Tryggve.
Typ såhär!
Sen kavlade jag upp ärmarna och plockade fram mormors gamla assistent som skulle få jobba.
Då såg det ut såhär!
Sen skulle den läggas i en låda med tätt lock på och jäsa. Det skulle ta 3 timmar men det jäste inte! =S Fick ligga i 5 timmar sen sket jag i det och bakade vidare. Resultatet tror jag blev nästa okej! Tog en bit nybakat bröd med smör, ost och lite apelsinmarmelad och jag tyckte det var super gott. Men kan ju vara för att jag inte har ätit mackor på 6 veckor!
Så här blev det iaf tillslut! Ska försöka en gång till imorgon och då ska det sitta perfekt! Kanske ger min på en egen marmelad när jag ändå håller på!
Rätt bra gjort av mig ändå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0