Blomsterbur

Idag har jag knåpat ihop denna blomsterbur.
Perfekt att göra nu när träden börjar tappa sina löv och det fortfarande inte blivit minusgrader ute, så att grenarna fortfarande är lätta att böja och arbeta med.
Jag är jätte nöjd faktiskt!
Men man kan säkert göra den ännu snyggare, men personligen gillar att den är lite yvig! 
Om ni tycker den är lika fin som jag så tänkte jag förklara hur jag gjort.
Man behöver:
En stomme att jobba efter, jag valde en plåtburk. Det är bra med lite tyngd i burken.
Silvertejp
Avbitartång
Ståltråd
Grenar
 
Börja med att gå ut och plocka ris som ni tycker är fint, tänk på att man inte får plocka var som helst, så om ni inte plockar på eran tomt så kan det vara bra att fråga om lov.
Tänk på att det är en fördel om grenarna är böjbara. Min blomsterbur består av björk och al- ris.
Samla mjuka grenar men 6 st ska vara lite styvare, längre (ca 50 cm) och tjockare då dessa kommer utgöra stommen. Tänk på att bara ta bort bladen inte små grenar! 
 
Väl hemma tog jag fram min plåtburk och silvertejpen. De sex grenar som ska utgöra stommen tejpar jag fast med jämna mellanrum längst upp på burken. 
Därefter tar jag en av de längsta mjuka grenarna och flätar längst ner på stommen. När pinnen nått ett varv fäster jag den med ståltråd. Gör så med 4-6st pinnar och försök att få det "kompakt" nertill.
Sedan kan man använda den flätadestommen och sticka in nya pinnar på måfå för att sedan fläta in lite sporadiskt. Nu bör det se ut som ett organiserat virrvarr med pinnar. Känns det stabilt så tar man bort silvertejpen och plåtburken försiktigt. 
Klipp bort de pinnar under som behövs för att kransen ska stå någorlunda rakt.
 
 
Jag hade en gammal murgröna som inte var så skoj att titta på och en betongkruka som jag planterade murgrönan i. Dessa placerade jag i mitten av "kransen" av pinnar.
Sedan tog jag de längsta  granarna och surrade samman med ståltråd och över det en mjuk gren. 
 
Voilá!!! En kanonsnygg blomsterbur!!!
 
 
Har man inte murgröna hemma går vilken annan blomma som helst bra, men jag tycker det är lite kul när blomman har något att klättra på.
 
Pröva gärna att göra en själv om ni gillar den.
Men glöm inte att skicka en bild eller länk (i kommentarsfältet nedan) så att jag får se! 
 
Kram 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0