Matilda vs Surdegen

Måste bara tala om att jag har gett mig in i en kraftmätning. En som jag bara tänker vinna! 
Det handlar om att lyckas göra en surdeg from scratch. Något jag vill pricka av från min "Att göra under min livstid"- lista. Jag tycker det låter så fint att ha bakat eget surdegsbröd. Då är man rutinerad i min bok! 

För er som kanske är lika lost som mig, så gör man först en surdegsbas. Det tar ca 4 dagar innan man kan baka på själva basen. Den agerar typ som jäst vad jag förstått. Man använder alltså lite surdegsbas/grund varje gång man bakar ett surdegsbröd. Denna bas kan man förvara i kylen och hålla "levande" nästan hur länge som helst. Förutsatt att man matar den då och då!
Hur som helst, så har jag börja med basen och jag kan säga så här, det står 1-0 till surdegen! Luktade lite väl skumt så bestämde mig för att börja om.

Så nu gjorde jag ett nytt försök igår, denna gång med ett ekologiskt rågmjöl. Så nu återstår det att se hur det går! Håll tummarna så kanske ni i bästa fall blir bjudna på lite nybakat surdegsbröd nästa gång ni tittar förbi!

 Om någon annan vill ge sig i kast med denna gåtfulla företeelse så utgår iaf jag ifrån denna sida. Lite av surdegsskola for dummies!
http://paindemartin.blogspot.com/2010/12/lilla-surdegsskolan-borjar-nu.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0